Tuesday, June 21, 2011

Tambah Pendapatan




Assalamualaikum wbt....

Saya ingin mengajak rakan-rakan warga Sebako bagaimana mahu menjana pendapatan khususnya yang duduk di kampung Sebako. Nak tengok laut tidak selalunya tenang ada kalanya bergelora. Nak tengok kebun dan tanah kosong dan terbiar tidak semuanya selamat dari manusia dan binatang perosak.

Semasa bersama bot Maju Betanak semasa pulang kampung hari itu saya ada tanya tuan punya bot apa pendapatan yang paling bagus dan menguntung. Dia kata bawa bot macam dia tidak tentu pendapatan sebab kekedang barang lebih banyak dari orang dan kos mentenan yang agak mahal.Tidak berbaloi. Lalu saya tanya ada tak lagi yang boleh menjana pendapatan agar orang kampung hidup senang sekalipun laut bergelora dan binatang perosak menyerang tanaman.

Lalu keluarlah serita berkaitan sarang burung walit. Burung walit okkah? kira oklah sebab saya satu bulan boleh kutip 1-10kg sarang burung. 1kg sudah samapai 5-10 Ribu.Ini bukan saja kaya tapi lebih hasil pendapatan orang dari orang berijazah kerja kerajaan.

Jadi antara yang boleh menjana pendapatan ialah membuat sarang burung walit. Sekalipun kos pemulaan agak mahal tapi sekali sudah dapat samapai berketurunan dapat hasilnya. Cara yang terbaik ialah buat dan bina secara berkelompok dan hasilnya dikongsi bersama.

3 comments:

  1. dao gaya sebako... amun kenah ko bak melah tugun sebakau selalu....jino tambang melah sebako?

    ReplyDelete
  2. ke indahan luaran tak sama dengan keindahan yang diri alami...jadi tak salah kalau nak mencuba...setahu saya...keindahan itu berada dmana-mana

    ReplyDelete

komen sendiri tanggung sendiri

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...